Zoeken in deze blog

donderdag 5 april 2012

'OBJETs SONOREs' van Hallveig Agustsdottir in B-gallery (Brussel)

In de schaduw van de Kunstberg en op een boogscheut van de Grote Markt ligt, tussen de Sint-Jansstraat en de Magdalenasteenweg, de Bortiergalerij. Deze overdekte winkelgalerij uit het midden van de 19de eeuw (1848) is het kleine en uiteraard veel minder bekende broertje of zusje van het wat verderopgelegen complex 'Sint Hubertusgalerijen'. Nochtans werden ze allebei gebouwd naar een ontwerp van de befaamde architect Jean-Pierre Cluysenaar (ook bekend van diverse treinstations - o.a. Aalst - uit die periode). De Bortiergalerij was er overigens een jaartje eerder dan de grote tegenhanger.

Bortiergalerij met links B-Gallery

De Bortiergalerij is sinds jaar en dag het terrein van winkels met tweedehandsboeken en prenten. Maar sinds enige jaren heeft de stad Brussel, eigenaar van het complex, hier ook een 'Platform voor hedendaagse kunst' gevestigd.
De B-GALLERY is een mooie tentoonstellingsruimte waar jonge kunstenaars die in België wonen, kunnen tentoonstellen. Jaarlijks beoordeelt een professionele jury de aanvragen en worden tien projecten geselecteerd.

Hallveig Agustdottir, detail uit FCHA / piano (x6) series C, 1-4-6-2/6, 2011

Sinds 29 maart loopt hier de tentoonstelling 'OBJETs SONOREs' van Hallveig AGUSTSDOTTIR (°1976, Reykjavik). Na studies muziek en beeldende kunsten in haar thuisland Ijsland, kwam ze in 2002 naar Gent, aanvankelijk met de bedoeling haar muziekstudies verder te zetten, maar al snel kreeg het visuele de bovenhand en volgde ze de opleiding schilderkunst in het Hoger Sint-Lucasinstituut. Maar ook de muziek liet haar niet los, waardoor ze zich verder ging bekwamen in de correlatie tussen beeld en geluid. Ze volgde 'Transmedia' in Sint-Lucas Brussel en 'Performance Arts' in Brunel University Londen.

Precies die samenhang tussen beeld en geluid onderzoekt ze constant, aanvankelijk via kleur in schilderijen, tegenwoordig via tekeningen (sound drawings), die haar grafische interpretatie zijn van de klanken die haar bereiken. Meestal ontdek je horizontale of vertikale strepen op de bladen of doeken, die soms ontstaan tijdens performances. Daarnaast zijn er de 'found sounds' in diverse vormen als een soort muzikale composities op zoek naar uitvoerders. De interactie tussen muziek (of klank) en beeld is constant aanwezig. Nu eens is de kunstenares aangever, terwijl ze zich even later in een receptieve houding aandient. De drang naar dialoog is onmiskenbaar aanwezig.

Hallveig Agustsdottir, Performance sketch 7 & 10, 2011-2012

Een tentoonstelling als deze houdt natuurlijk niet op bij de getoonde werken, maar vergt van de toeschouwer enig inlevingsvermogen en de behoefte om dieper te graven in het enigmatische oeuvre van deze kunstenares.

Een goede start is ongetwijfeld haar website:


In september 2010 had onze kunstblog-collega Hilde Van Canneyt een gesprek met Hallveig in haar Gentse atelier: aanbevolen lectuur...


De tentoonstelling loopt tot 21 april 2012
in B-GALLERY
Bortiergalerij
Sint-Jansstraat 17-19
1000 BRUSSEL

woensdag t.e.m. zaterdag: 13 -18 uur

Geen opmerkingen: