Zoeken in deze blog

donderdag 7 juni 2012

Filip Berte, Sarah Westphal en Manor Grunewald in het Caermersklooster

Het Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster is sinds 27 april opnieuw het speelterrein voor de laureaat en de genomineerden van de tweejaarlijkse Provinciale Prijs Beeldende Kunst (Editie 2011). Sinds de prijs in 1997 opengesteld werd voor alle expressievormen, gingen aanbod en kwaliteit hand in hand. Uit de voorbije jaren onthouden we ondermeer laureaten als Elke Boon, Stief Desmet of Ante Timmermans, kunstenaars die in WATERSCHOENEN reeds aan bod kwamen.

Uit de oorspronkelijke kandidaturen van 49 kunstenaars (die in Oost-Vlaanderen geboren zijn, er vijf jaar wonen of gestudeerd hebben of een combinatie van beide) bleven in 2011 na enkele beoordelingsmomenten tenslotte 3 namen over. Uiteindelijk werd Filip BERTE (°1976) door de jury unaniem als laureaat gekozen. Een nominatiepremie werd gereserveerd voor Manor GRUNEWALD (°1985) en Sarah WESTPHAL (°1981).

De tentoonstelling van hun werk is uitgegroeid tot een  indrukwekkende installatie in de verduisterde ruimte van het Caermersklooster, waarbij elke kunstenaar toch zijn/haar eigenheid in een apart deel van de tentoonstellingszaal kan bewaren.

Filip Berte, Eutopia, detail

Filip BERTE is een architect met schilderkunstige roots. Met het project Eutopia voert hij sinds 2006 een beeldend onderzoek naar de actuele Europese leefomgeving. Daarbij betrekt hij zowel geografische, politieke, historische als culturele elementen. In wezen stelt hij de vraag naar de Europese identiteit. In de huidige context weegt die vraag wellicht zwaarder dan ooit.

Het einddoel van dit artistieke project is de oprichting van 'Het Huis van Eutopia' dat zou moeten verrijzen in de Brusselse Europese wijk. In het Caermersklooster toont hij de kelderverdieping als 'Collective Memory Mass Grave', zeg maar het collectieve geheugen of het archief van verglijdende herinneringen uit het Europese verhaal. In het verloop van gangen en trappen ontvouwt zich een 'geschonden' wereld van kleine taferelen in kijkdozen. In de plastic gang ontdek je de 'Memorial Images', een reeks van 19 tekeningen (Beschikbaar als prints op 5 ex.) rond weinig verheffende momenten in de geschiedenis op het Europese continent.


Manor Grunewald, detail van de installatie

Manor GRUNEWALD is voor de lezers van Waterschoenen uiteraard geen onbekende. Via tentoonstellingen in zijn huisgalerie Fortlaan 17 en andere projecten hebben we hem leren kennen als een innovatieve schilder, met een meer dan gewone belangstelling voor het begrip 'ruimte'. Zijn installatie in het Caermersklooster combineert op meesterlijke wijze een gevoel van (letterlijke) openheid  en beklemming. 'Have a nice day'... geeft hij ons in een van zijn schilderijen als boodschap mee. Met een stapel schedels vlakbij roert hij tegelijk wel even met andere middelen door je hoofd.

Andere ontmoetingen met Manor Grunewald op WATERSCHOENEN...




Sarah Westphal, Blush (collage), inkjet print, cuts, black wall, light, 2012

Het wordt me plots duidelijk dat ik het werk van Sarah WESTPHAL opnieuw in een (voormalig) kerkgebouw zie opduiken. Vorig jaar vonden we haar werk terug in de kerk van Ename (Oudenaarde) tijdens de tentoonstelling 'Ename Actueel Sediment'. Zopas dook ze op in de Sint-Baafskathedraal voor de tentoonstelling 'Sint-Jan'. Het zal wel toeval zijn, alhoewel de verbondenheid met het historische en de 'plooien' van de Vlaamse Primitieven nooit ver weg zijn.

Naast haar 'klassieke' sculpturale draperingen keken wij gefascineerd naar haar presentatie 'Blush', waarin kleur, licht en duisternis een rol spelen.

'Ik herinner me dat je' is de titel van een kleine uitgave met gedichten die Peter Verhelst bij het werk van Sarah Westphal schreef en die je zomaar kan meenemen.


Ik citeer even:

'Je hebt de muren met zonlicht behangen en nu schijnt de zon door
de muur en achter de muur staat iemand naar ons te kijken...'


Provinciale Prijs Beeldende Kunst 2011
tot 17 juni 2012
Caermersklooster
Vrouwebroersstraat 6 (Patershol)
9000 GENT

Dagelijks van 10 tot 17 uur
Maandag gesloten
Gratis toegang

De bijzonder fraaie en verhelderende catalogus kost amper 1,5 euro.

Geen opmerkingen: